Press "Enter" to skip to content

Ще изяде ли влакът самолета

Според проучване, проведено от британската гилдия на компаниите за управление на пътувания (GTMC), 70% от бизнес пасажерите предпочитат да пътуват с влак, като 66% от тях биха се възползвали от железопътния транспорт, а не от авиокомпании, за да стигнат до среща или конференция, само ако времето на пътуването и цената са по-ниски от тези, които иначе биха платили за самолетен билет.

Има случаи, в които наистина високоскоростните влакове са най-бързият начин да се пътува между градовете из Европа, що се отнася до пътувания на разстояние не повече от 500-600 километра. Съвременните влакове развиват до 350 км/час, а освен това, в сравнение с летищата, гарите на тези влакове са като цитадели на спокойствието.

Друго улеснение за пътуващите с влак, е че няма толкова сурови ограничения за багажа, липсват летишните такси, маркирането на куфари по-големи от даден размер и други подобни изисквания. Знаете че повечето авиокомпании имат много строги правила относно габаритите на ръчния багаж, броя куфари, които ще качите на борда, както и това, което пренасяте. Естествено контролът по ЖП гарите напоследък се засили с оглед охраната и спокойствието на пътуващите. Вече почти на всякъде има патрулираща жандармерия, осигурено е видео наблюдение в почти всички точки на гарите и станциите, багажа се сканира за забранени стоки и вещи. Така че още едно от предимствата на пътуването с влак, е по лекия режим на преминаване и чекиране.

Откакто най-голямата високоскоростна търговска мрежа в Европа – френската TGV започва да функционира през 1981 г., свързвайки Париж и Лион, пътят между двата града се съкращава наполовина. Оттогава високоскоростните влакове стават все по-бързи и са обект на високотехнологични подобрения. През 2007 г. например, версия на модифицирания модел V150 на TGV влак чупи рекорда от 575 км/ч на отсечката между Париж и Страсбург. Тази скорост го прави по-бърз дори от някои по-леки самолети.

Предимството на влаковете обаче е доста относително. Това е така защото докато високоскоростните могат да конкурират авиолиниите на кратки разстояния, то за по-дълги маршрути, железопътният транспорт може да бъде само допълнение към самолетния полет. Подобни добри примери за съчетаване на двата вида пътуване са връзките на високоскоростни влакове с главни летища, като Шарл дьо Гол в Париж, Амстердам, Франкфурт, Брюксел, Лион и други, които позволяват прекачване от самолет на влак и обратното, с цел оптимизиране на времето за пътуване.

Някои авиолинии дори мислят за навлизане в сектора на високоскоростния железопътен транспорт и конкуриране с други железопътни компании по определени маршрути. По този начин, не само че влакът няма да изяде самолета, но и компании като Deutsche Bahn и Virgin Atlantic ще започнат да се състезават за клиенти с компанията Eurostar в областта на транспортните услуги между Лондон, Брюксел и Париж.